torsdag 11 augusti 2011

Hej surdeg!

Nu är jag tillbaka. Efter några dagar hos mormor i norr så ska jag äntligen försöka få igång en bra surdeg. Bra och bra... jag har inte riktigt förstått mig på surdegen.
Lyssnade av en slump på ett intressant radioprogram på P1 (matprogram som går på torsdagar kl 11-13) att det vanligaste felet man gör är att man "svälter" surdegen. En erfaren bagare gav tipset att man skulle tänka sig att surdegen är en häst och att den kräver mat, annars dör den.... Herregud, då har jag dödat några hästar, jag som gillar hästar.....


SURDEG
Dag 1
Nu har jag blandat 2 dl ljummet vatten och 1 dl vetemjöl special + 1 dl rågmjöl. Plastat står den nu i rumstemperatur.

Dag 3
Jag blandar i 1dl vatten och ½ dl vetemjöl special + ½ dl rågmjöl. Låter den stå i rumstemp.

Dag 4
Matar med 1 dl vatten och ½ dl vetemjöl special + dl rågmjöl. Låter fortfarande den stå i rumstemp.

Dag 5 
Nu är surdegen förhoppningsvis klar att bakas med!

Få se hur detta går. Vi hörs!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar